اگر از شغل‌های اداری و پشت میز نشینی خسته شده‌اید و روح ناآرامتان به دنبال کسب تجربه‌های متفاوت است، تور لیدری یا راهنمای تور گردشگری می‌تواند یکی از بهترین شغل‌ها برایتان باشد. در صورتی که تور لیدر شوید، وظیفه برنامه‌ریزی برای سفر و فراهم کردن آسایش مسافران بر عهده شما خواهد بود؛ اما راهنمای تور وظیفه کمی پیچیده‌تری نسبت به تور لیدر دارد.

در این شغل، با مسافران همراه می‌شوید و در خوشی و ناخوشی‌های سفر با هم هستید. اگر حادثه‌ای رخ بدهد، مدیریت آن بر عهده شما خواهد بود و وظیفه رسیدگی به وضعیت غذا، سلامتی و... مسافران از ابتدا تا انتهای سفر روی دوشتان است؛ اما چرا نحوه تور لیدر شدن برای عده‌ای جذاب است؟ حتی عده‌ای قدم را از این وظیفه فراتر می‌گذارند و در عین تور لیدر بودن، راهنمای گردشگری هم هستند.

اگر چه مسئولیت همراهی مسافران برای سفرهای کوتاه و طولانی زیاد است، اما کسانی که از گفتگو و هیجان لذت می‌برند و می‌خواهند زیبایی‌های جهان را به دیگران نشان دهند، این شغل را برای خودشان انتخاب می‌کنند. برای تور لیدر شدن و شیرجه زدن در قلب دنیای پرهیجان گردشگری آماده هستید؟ با تورآسو همراه باشید و زیر و بم یک تور لیدر حرفه‌ای شدن را یاد بگیرید.

 

با توجه به اینکه اغلب تور لیدرها در ایران وظیفه هدایت سفر را هم بر عهده‌ دارند، در این مطلب هم درباره شخصیتی که صفر تا صد صفر را بر عهده ‌دارد صحبت خواهیم کرد و به سوال چگونه راهنمای گردشگری شویم هم پاسخ می‌دهیم.

تور لیدر شدن به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

 

ارزیابی مهارت‌های مورد نیاز تور لیدری

برای جواب دادن به سوال­هایی مانند راه‌های تور لیدر شدن چیست یا چگونه وارد کار گردشگری شویم؟ باید اول مهارت‌های لازم برای یک تور لیدر یا راهنمای گردشگری شدن را داشته باشید. اگر جزء کسانی هستید که از حبس کردن خودتان در اتاق و انجام کارهای مورد علاقه‌تان لذت می‌برید یا حوصله شنیدن گفتگوی دیگران را ندارید، این شغل نمی‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد. برای اینکه بی راهه نروید و تور لیدری را با شناخت کافی انتخاب کنید، نقشه راهی که یک راهنمای گردشگری موفق باید طی کند را در ادامه برایتان آورده‌ایم.

آیا واقعاً شخصیتتان مناسب راهنمای گردشگری است؟

اغلب کسانی که سوال چگونه یک تور لیدر شویم را مطرح می‌کنند، فقط به فکر درآمد آسان این کار هستند! این گروه تصور می‌کنند که راهنمای گردشگری همیشه در سفر است، جای خواب و غذای گرم برایش حاضر است و فقط با نشان دادن زیبایی‌های محیط به مسافران پول در می‌آورد؛ اما داستان واقعی با این تصور تفاوت دارد!

 یک تور لیدر به خاطر علاقه‌اش به این کار ریسک‌های راهنمای گردشگری شدن را قبول می‌کند و با مسافران در سختی‌ها و خوشی و ناخوشی‌ها همراه می‌شود. علاوه بر آن، با وجود تعداد بالای کسانی که در این زمینه فعالیت دارند، تور لیدر باید توانایی جذب مخاطب و شبکه‌سازی خوبی هم داشته باشد تا بتواند سفرهای مداوم و پی در پی برای خودش بسازد.

تور لیدر مهارت‌های زیادی را موقع کار یاد می‌گیرد و هر سفر تجربه جدیدی برای او دارد. با این وجود، کسانی که می‌خواهند وارد این شغل شوند، باید یک سری مهارت‌ها را در همان ابتدای راه داشته باشند.

 

تور لیدر خوب؛ سخنران و قصه گوی خوبی است.

رسا و بلند صحبت کنید

یکی از ویژگی‌های تور لیدر یا راهنمای تور شدن فن سخنرانی خوب است. اگر صدایتان نرم و نازک باشد، نمی‌توانید حرف‌هایتان را به گوش همراهان تور برسانید و از کسب اطلاعاتی که دارید محروم می‌شوند.

قصه گوی خوبی باشید

داستان‌سرایی یکی از بهترین ترفندهای همراه کردن مخاطبان با روایت تاریخی، طبیعی و ... است. اگر بهترین مورخ تاریخ باشید و همه چیز را درباره امکان دیدنی و گردشگری را بدانید، اما نتوانید احساسات مخاطبان را با خودتان همراه کنید، نمی‌توانید تور لیدر یا راهنمای گردشگری موفقی شوید. چون برای مسافران نحوه تور لیدر شدن شما مهم نیست، بلکه قصه و داستان آن مکان است که تا ابد نام شما را در ذهن آن‌ها ثبت می‌کند.

 یادگیرنده باشید

شرایط تور لیدر شدن در ایران و جهان تفاوت زیادی ندارد! در هر دو حالت کسانی می‌توانند در این شغل موفق شوند که همیشه در حال یادگیری باشند و از دانستن مطالب جدید درباره شغلشان لذت ببرند.

منظم باشید

راهنمای گردشگری وظیفه دارد مسافران را به موقع برای شام برساند، زمان مناسبی را برای خواب و استراحت آن‌ها در نظر بگیرد و همه برنامه‌ها را سر وقت و منظم پیش ببرد. اگر نمی‌توانید آن تایم باشید و همه کارهایتان را با تاخیر انجام می‌دهید، بهتر است شغل دیگری را برای خودتان در نظر بگیرید.

پرانرژی باشید

انرژی راهنمای گردشگری بخش جدا نشدنی یک سفر جذاب و هیجان‌انگیز است. شروع و ادامه یک سفر با بالاترین سطح انرژی و شادابی باعث می‌شود که مسافران از تک تک دقایقی که همراه شما هستند لذت ببرند و باز هم در سفرهای دیگر همراهتان شوند.

 

برای اینکه تور لیدر موفقی باشید باید پرانرژی ظاهر شوید

رهبر باشید

در عین حال که با مسافران و همراهانتان مانند اعضای خانواده رفتار می‌کنید و مراقب آن‌ها هستید، باید رهبر تور هم باشید! اجازه ندهید که گردشگرانی که شرایط مناسبی برای مسافرت ندارند و حوادث ریز و درشت مسافرت را برای دیگر مسافران خراب کند. به کارتان و مسیرتان مسلط باشید و اگر کسی قصد منحرف کردن برنامه یا به هم زدن ریتم سفر را داشت، این اجازه را به وی ندهید.

چه نوع تور لیدری را دوست دارید؟

برای تور لیدر شدن چه باید کرد؟ جواب دادن به این سوال نیازمند این است که شرایط خودتان را برای عهده‌دار شدن این مسئولیت بررسی کنید. اول باید بدانید که کدام نوع سفر را می‌پسندید و برای همسفری با چه مسافرانی آمادگی بیشتری دارید. اگر شهرتان را مثل کف دستتان بلد هستید و جاذبه‌های ریز و درشت آن را می‌شناسید، شغل تور لیدری محلی می‌تواند برایتان مناسب باشد. البته در این مسیر پیاده‌روی زیادی هم خواهید داشت و باید قدرت بدنی خوبی برای همراهی مسافران و نشان دادن گوشه و کنار شهر به آن‌ها داشته باشید.

برای علاقه‌مندان به موزه‌ها و آثار باستانی هم بهترین مسیر معرفی اماکن تاریخی است. برای اینکه بتوانید توریست‌هایی که با هدف دیدن آثار باستانی به شهرهای مختلف سفر می‌کنند را همراهی کنید، باید درباره این بناها اطلاعات کافی داشته باشید و مدرک تور لیدری را دریافت کنید.

علاقه‌مندان به غارها و کوهنوردی می‌توانند تورهایی با هدف کشف و معرفی این جاذبه‌های طبیعی را برگزار کنند و دوستداران طبیعت می‌توانند برای تورهای طبیعت‌گردی آماده شوند.

اگر نوع توری که می‌خواهید برگزار کنید را به دقت انتخاب کنید، هیچ‌وقت از مسیر شغلی‌تان خسته نمی‌شوید و همیشه با شوق می‌توانید در این راه حرکت کنید و روز به روز موفق‌تر خواهید شد.

 

تور لیدری موفق است که مسیرش با روحیاتش هماهنگ باشد.

راه‌های تور لیدر شدن و گرفتن مجوزهای لازم

همان‌طور که برای رانندگی باید گواهینامه داشته باشید، برای هدایت مسافران هم باید دوره‌های لازم را ببینید و در آزمونی که برای تور لیدری برگزار می‌شود شرکت کنید. مدت زمانی که برای این دوره‌ها در نظر گرفته می‌شود معمولاً 6 ماه است. بعد از آن باید در آزمون موسسه مد نظرتان شرکت کنید. در صورت قبولی در این آزمون و آزمون جامع سازمان میراث فرهنگی می‌توانید کارت تورلیدری را دریافت کنید و با خیال راحت ماجراجویی‌هایتان را شروع کنید.

چطور به عنوان تور لیدر کار پیدا کنیم؟

پس از بررسی شرایط چگونه تور لیدر شویم و شناخت مسیر این کار، نوبت آن است که درمورد درآمد کسانی که به عنوان تور لیدر یا راهنمای گردشگری فعالیت می‌کنند صحبت کنیم. برای شروع تور لیدری می‌توانید در شرکت‌هایی که خدمات گردشگری ارائه می‌کنند مشغول به کار شوید.

به عنوان مثال پلتفرم تورآسو محلی است که تور لیدرها را به سفر بروها متصل می‌کند. با کمک این پلتفرم می‌توانید تورهای کوچک خودتان را برنامه‌ریزی و شروع کرده و در ادامه تورهای بزرگ‌تری را همراهی کنید.

البته بعضی از تور لیدرها ترجیح می‌دهند که از طریق وب سایت یا سوشال مدیاهای متنوع مشتریانشان را پیدا کنند و خودشان از پیدا کردن مشتری تا هدایت آن را انجام دهند، اگر توانایی انجام این کار را دارید می‌توانید تورهای اختصاصی خودتان را شروع کنید.

البته برای کسانی که ابتدای راه هستند و نیاز به کسب تجربه دارند، بهترین راه کمک گرفتن از پلتفرم‌های شناخته‌شده مانند تورآسو است. چون امکان دارد زمان زیادی برای پیدا کردن یک گروه که به یک لیدر تازه‌کار اعتماد کنند سخت و زمان‌بر است.

برای مسافران هم این پلتفرم می‌تواند یک منبع جامع معرفی تور لیدرهای مختلف باشد و کار آن‌ها را برای سفرهای محلی و پیدا کردن تورلیدر مطمئن راحت کند.

 

تیم تحریریه تورآسو
ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت گردشگری داشته باشیم.
پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

سلام، چه کمکی از دست ما ساخته است؟

واتس‌اپ پاسخگو هستیم
Close and go back to page