حتماً شنیده‌اید که می‌گویند سفر بلد راه می‌خواهد! کسی می‌تواند شما را به سفرهای جذاب و خاطره‌انگیز ببرد که راه را از چاه بشناسد و مسیرهای درست را برای سفر انتخاب کند تا از خطرات مسیر و جاذبه‌های طبیعی، کوهستانی و... در امان بمانید. در حقیقت، بلد راه همان راهنمای محلی گردشگری است که به خوبی شرایط منطقه‌ای که تور در آن برگزار می‌شود را می‌شناسد، با وضعیت آب و هوایی آن منطقه آشنا است و درباره بهترین مناطق دیدنی مقصد اطلاعات کافی دارد. یک راهنمای محلی می‌تواند دیدنی‌هایی را به شما نشان دهد که در هیچ کتابی درباره آن‌ها نوشته نشده و جزء افراد محلی کسی از وجود آن‌ها باخبر نیست.

از همه مهم‌تر، امنیت سفر با راهنمای محلی نسبت به کسی که تازه‌وارد آن منطقه می‌شود بیشتر است. چون راهنمای محلی مسیرهای خطر خیز را می‌شناسد و شما را از مکان‌های عبور می‌دهد که علاوه بر لذت بردن از مناطق اطرافتان، در کمترین زمان به بهترین جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی آن منطقه دسترسی داشته باشید.

علاوه بر تمام موارد ذکر شده، نمی‌توان از این نکته چشم‌پوشی کرد که فقط یک راهنمایی محلی است که با تسلط به لهجه بومیان آن منطقه می‌تواند وسایل نقلیه را با قیمت مناسب‌تر رزرو کند، هتل‌های عالی با قیمت پایین‌تر پیدا کند و سفر را با بهترین کیفیت و کمترین هزینه به سرانجام برساند.

 

راهنمای محلی بهترین شناخت را از مناطق ناشناخته برای تورها دارد.

آیا راهنمای محلی برای هدایت تور گردشگری کافی است؟

با وجود اینکه راهنمای محلی بومی شناخت خوبی از یک منطقه دارد، اما همه کسانی که در یک منطقه ساکن هستند و به سفر علاقه دارند نمی‌توانند گزینه مناسبی برای همراهی تورهای گردشگری باشند. چون شناخت محلی شاید بتواند سفر را به یک تجربه تکرار نشدنی تبدیل کند، اما یادگیری اصول سفر و داشتن مدرک تور لیدری برای تایید راهنمای محلی که قصد دارد تورها را به تنهایی هدایت کند الزامی است.

اگر ساکن یکی از مناطق ایران هستید و می‌خواهید با گردشگران همراه شوید، اما شرایط شرکت در کلاس‌های گردشگری و گرفتن کارت تور لیدری را ندارید، می‌توانید به عنوان دستیار راهنمای گردشگری با تورهای مختلف همراه شوید. با توجه به برنامه‌ای که تور لیدر برای سفر تدارک دیده است و راهنمایی‌های ارزنده لیدر محلی و شناختی که از منطقه دارد، سفرهای گردشگری با بهترین کیفیت ممکن برگزار می‌شوند. در حقیقت در این نوع سفرها تور لیدر و لیدر محلی در نقش مکمل هم ظاهر می‌شوند و سفرها را به بهترین نحو هدایت می‌کنند.

از طرف دیگر، با توجه به اینکه راهنمایان محلی تور را همراهی می‌کنند، تور لیدرها با خیال راحت می‌توانند تورهای گردشگری متنوع را برگزار کنند و مناطقی که کمتر شناخته شده‌اند هم با وجود حضور گردشگران متعدد رونق می‌گیرند.

محافظت از جاذبه‌های مناطق محلی ایران

می‌خواهید بدانید راهنمای محلی کیست و چرا نقش مهمی در همسفر شدن با تورهای گردشگری دارد؟ کافی است به اماکن فرهنگی و تاریخی ایران که در اثر سهل‌انگاری گردشگران و راهنمایان گردشگری از بین رفته‌اند و جز یک نام از آن‌ها باقی نمانده سر بزنید.

 وقتی یک تور لیدر محلی همراه گردشگران باشد اجازه نمی‌دهد که این اتفاق بیفتد. افراد محلی به خوبی ارزش میراث فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی مناطق خودشان را می‌شناسند و از آن‌ها در برابر آسیب‌های عمدی و سهوی مراقبت می‌کنند. به همین خاطر هم اغلب تورهای گردشگری زمین‌شناسی، تورهای طبیعت‌گردی و تورهای بازدید از آثار فرهنگی و تاریخی مانند موزه‌ها با همراهی بومیان منطقه برگزار می‌شود.

 

جاذبه‌های پنهان ایران را با راهنمای محلی کشف کنید.

بیان روایت‌های جذاب محلی برای گردشگران

برای داستان‌سرایی درباره یکی از دیدنی‌های ایران و جهان راهی جز این ندارید که از روایت‌های تاریخی متنوعی که قبلاً خوانده‌اید کمک بگیرید یا به سراغ توانایی‌های خودتان در داستان ساختن بروید و یک روایت جذاب برای گردشگرانی که به یک منطقه سفر می‌کنند بسازید.

 اما داستان‌هایی که راهنمای گردشگری محلی روایت می‌کند حس و حال دیگری دارد. چون راهنمای محلی با حوادثی که در آن منطقه رخ داده یا گذر تاریخ در آن اقلیم به خوبی آشنا است و می‌تواند روایت‌هایی که سینه به سینه نقل می‌شود را برای گردشگران بیان کند.

کدام گردشگری پیدا می‌شود که از شنیدن داستان‌هایی که کمتر کسی شانس شنیدن آن‌ها را داشته لذت نبرد؟ مخصوصاً که وقتی داستان در محل مورد نظر و با لهجه محلی روایت می‌شود، گردشگر می‌تواند یک سفر تاریخی را تجربه کرده و به آن زمان سفر کند. تجربه حضور در یک روایت تاریخی و داستانی که ذهن گردشگر برای خودش می‌سازد، یک خاطره فراموش نکردنی از سفر برایش ثبت می‌کند.

 مشکلات پیش روی راهنمای محلی چیست؟

تورلیدری از جمله مشاغل نیمه وقتی است که تنها کسانی که به این شغل علاقه‌مند هستند به سراغ آن می‌روند. وارد شدن در بازار تور لیدری و فعالیت در این زمینه سخت است و باید سال‌ها تلاش کنید تا بتوانید تورهای حرفه‌ای مداوم برگزار کنید، این مشکل برای راهنمای محلی چندین برابر می‌شود. چون این راهنماهای گردشگری تورهایی که به آن منطقه می‌آیند را همراهی می‌کنند و نمی‌توانند خارج از حوزه محل سکونتشان تورهای متعددی موفقی با کیفیت تورهای محلی که دارند برگزار کنند.

همچنین اقلیم آب و هوایی خاص ایران باعث شده که در بازه‌های زمانی خاصی از سال یک سری از تورهای گردشگری پرطرفدار باشند و در روزهای دیگر گردشگران به سمت مناطق دیگری تمایل پیدا کنند. به عنوان مثال در بهار تورهایی که به سمت شیراز، گیلان، ماسال و... برگزار می‌شود پرطرفدار هستند؛ اما در زمستان که آب و هوای مناطق جنوبی معتدل می‌شود تورهای بندرعباس، بوشهر، هرمز و... رونق پیدا می‌کنند؛ بنابراین در تمام روزهای سال امکان برگزاری تورهای محلی وجود ندارد و راهنماهای محلی مجبور می‌شوند در مشاغل دیگر مشغول به کار شوند.

مشکل دیگری که پیش روی یک راهنمای محلی وجود دارد نیاز به آموزش است. همان‌طور که تور لیدرها درباره نحوه معرفی اماکن تاریخی و طبیعی، نحوه برخورد با حوادث مختلف و چگونگی برقرار ارتباط با دیگران آموزش می‌بینند، نیاز است تا لیدرهای محلی هم برای ارتباط موثر با گردشگران محلی و نحوه ارائه خدمات به آن‌ها آموزش ببینند؛ اما شرایطی که در مناطق محروم وجود دارد باعث می‌شود که اغلب گردشگران محلی از آموزش محروم بمانند و نتوانند آنچنان که باید و شاید استعدادهایشان را برای اداره تور و همراهی گردشگران به نمایش بگذارند.

در نهایت با توجه به اینکه اغلب راهنمایان محلی در دوره خاصی برای هدایت تورها شرکت نمی‌کنند و کارت تور لیدری ندارند، بیمه‌ای هم برای آن‌ها رد نمی‌شود. همچنین با وجود حضور تور لیدر و همراهی راهنمای محلی گردشگری به عنوان نقش مکمل، دستمزدی که به عنوان قیمت راهنمای تور برای این افراد در نظر گرفته می‌شود هم معمولاً کمتر از مبلغ پیش بینی شده است. همین موضوع باعث می‌شود که لیدرهای محلی نسبت به این شغل دلسرد شوند و تنها تعداد معدودی از آن‌ها به عنوان یک شغل پاره‌وقت روی همراهی تورها حساب باز کنند.

 

برای راهنمای محلی شدن باید شیفته این شغل باشید.

آموزش گردشگران محلی شامل چه مواردی است؟

اگر می‌خواهید به عنوان یک لیدر محلی موفق کار کنید و تور لیدری را به عنوان شغل اولتان در نظر بگیرید، لازم است که در دوره‌هایی که برای آموزش راهنماهای محلی در نظر گرفته شده شرکت کنید. در ادامه مواردی که در این دوره‌ها ارائه می‌شود را برایتان آورده‌ایم.

  • آشنایی با صنایع‌دستی محلی و تاریخچه آن‌ها
  • آشنایی با ویژگی‌های طبیعی و فرهنگی محلی
  • آشنایی با گونه‌های اقلیمی و زیستی
  • شناخت الگوهای رفتاری و آداب معاشرت با گردشگران
  • آموزش کمک‌های اولیه

و در انتها...

برای سفرهای گردشگری موفقیت‌آمیز روی راهنمایان محلی حرفه‌ای تورآسو حساب کنید. بلد راه که همراهتان باشد، آسوده‌خاطر می‌توانید به هر نقطه از ایران سفر کنید و تک تک نقاط کشور را کشف کرده و از دیدنی‌های آن‌ها لذت ببرید.

 

 

 

تیم تحریریه تورآسو
ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت گردشگری داشته باشیم.
پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

سلام، چه کمکی از دست ما ساخته است؟

واتس‌اپ پاسخگو هستیم
Close and go back to page