برای راهنمای تور شدن در هر کشوری باید قوانین و مقررات آن منطقه را در نظر بگیرید و سپس با توجه به شرایطی که دارید برای انتخاب این شغل تصمیم بگیرید. تاریخچه راهنمای تور گردشگری در ایران نشان می‌دهد که مسیر شغلی این کار با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است. روزگاری، هر فردی با رسیدن به یک منطقه گردشگری از افراد بومی ساکن در آن نقطه برای دریافت اطلاعات درباره جاذبه‌های پیدا و پنهان طبیعی سوال می‌کرد.

هر چند تماشای جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی هم همیشه جزء صدر لیست گردشگران ایرانی بوده و بسیاری از آن‌ها فقط به خاطر دیدن مناطقی مانند تخت جمشید عازم شیراز می‌شدند یا مسجد جامع اصفهان بود که پای آن‌ها را به این استان باز می‌کرد. سفرهایی که در این زمان شکل می‌گرفتند همه به وسیله اسب یا قاطر و شتر بودند و گردشگران در مسیرشان در کاروانسراها اقامت داشتند.

اما به مرور سبک زندگی و سفر کردن افراد تغییر کرد و آنچه زندگی این روزهای ساکنین ایران‌زمین را دستخوش تغییر کرده، راحت‌تر شدن سفر است. فراهم بودن تجهیزات زمینی و هوایی برای سفر، به وجود آمدن هتل‌ها و اقامتگاه‌های بومی و از همه مهم‌تر شوق انسان‌ها برای دیدن نواحی مختلف ایران و رسانه‌ای شدن جاذبه‌های مختلف باعث شده که تور لیدری در ایران دیگر به عنوان تفریح شناخته نشود و به یک شغل تمام‌وقت تبدیل شده باشد.

اگر شما هم به شغل گردشگری علاقه دارید و می‌خواهید به عنوان یک تور لیدر یا راهنمای گردشگری در ایران کار کنید، با تورآسو همراه باشید و راه و روسم تور لیدری در ایران را به عنوان تور لیدر خانم یا آقا را یاد بگیرید.

 

برای سفرهای گردشگری چه کشوری بهتر از ایران؟

تور لیدر در ایران چه وظایفی دارد؟

تور لیدر در ایران در اغلب مواقع عهده‌دار وظایف راهنمای گردشگری هم هست. کسانی که استخدام تور لیدر در ایران را تجربه کرده و به عنوان تور لیدر با تورها همراه می‌شوند، وظیفه دارند برنامه سفر را از صفر تا صد آماده کنند، هتل‌های مناسب را برای اقامت پیدا کرده و رزرو کنند، وسیله نقلیه مناسب را برای سفر انتخاب کنند، لیست مکان‌های دیدنی که گردشگران از آن‌ها دیدن می‌کنند را آماده کنند، زمان‌بندی درستی برای شروع سفر، دیدن جاذبه‌ها، زمان صرف غذا و ... تنظیم کنند و در نهایت یک نقشه آماده برای انجام سفر به بهترین نحو داشته باشند.

اما راهنمای گردشگری شدن و تور لیدر بودن به صورت هم‌زمان سخت‌تر از این است. وقتی شما علاوه بر تور لیدری وظیفه همراهی گردشگران را هم دارید، باید بتوانید درست روی نقشه آماده شده برای عالی برگزار شدن سفر پیش بروید، منظم باشید و سروقت برنامه‌های سفر را انجام دهید و آمادگی مقابله با حوادث ریز و درشتی که ممکن است برای شما یا مسافران پیش بیاید را داشته باشید. بهتر است که راهنمایان گردشگری به زبان افراد بومی منطقه آشنایی داشته باشند تا در صورت نیاز بتوانند از آن‌ها کمک بگیرند.

 

تور لیدر در ایران امکان سفر امن و جذاب را برای همراهانش فراهم می‌کند.

چه کسانی واجد شرایط تور لیدری در ایران هستند؟

برای تور لیدر شدن در ایران باید اول از خودتان بپرسید که آیا کاراکتر این شغل را دارم و می‌توانم در برابر سختی‌های آن دوام بیاورم یا نه؟ چون تور لیدری با کارمندی و حتی مشاغل سخت دیگری که می‌شناسید تفاوت دارد. هر اندازه که شما برای سفرهایتان برنامه‌ریزی کرده باشید و برای انجام آن‌ها تلاش کنید، باز هم در طول سفر ممکن است مشکلات ریز و درشتی رخ دهد که توانایی مدیریت کردن آن‌ها از عهده هر فردی ساخته نیست!

اگر به این شغل علاقه‌مند هستید، باید بدانید که برای تور لیدری در ایران باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • از سفرهای متوالی لذت ببرید و خستگی‌ناپذیر باشید.
  • روحیه اجتماعی خوبی داشته باشید و از تعامل با دیگران لذت ببرید.
  • برونگرا باشید و بتوانید در جمع صحبت کنید.
  • خوش‌اخلاق باشید و همسفرانتان را در طول سفر خوشحال کنید.
  • صبور باشید و در برابر خستگی سفر و مشکلاتی که پیش رویتان است کم نیاورید و عصبانی نشوید.
  • توانایی حل مسئله و مدیریت بحران داشته باشید و بتوانید در شرایط بحرانی بهترین تصمیم را بگیرید.
  • شرایط جسمانی خوبی داشته باشید و راه رفتن طولانی و سفرهای پشت سر هم برایتان مشکل‌ساز نشود.
  • آزمون‌های تور لیدری را با موفقیت پشت سر بگذارید و کارت تور لیدری بگیرید.

شرایط شغل گردشگری در ایران چیست؟

برای اینکه به عنوان تور لیدر یا راهنمای گردشگری در ایران فعالیت کنید، باید مدارک لازم برای این کار را دریافت کرده و در دورهای مجاز و ضروری که برای بهبود مهارت لیدر تشکیل می‌شود شرکت کنید. بدون داشتن کارت تور لیدری، شما به صورت قانونی اجازه سفر با دیگران را ندارید و در صورتی که هر اتفاقی برای همسفرانتان رخ دهد، باید در مراجع قانونی حاضر شده و پاسخگو باشید.

همچنین شرایط تور لیدری در ایران برای کسانی که کارت تورلیدری ندارد و در آزمون‌های مورد تایید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شرکت نکرده باشد سخت است. چون این افراد نمی‌توانند کسب و کار خودشان را راه‌اندازی کنند، بیمه داشته باشند و در انجمن صنفی راهنمایان گردشگری عضو شوند. در نهایت، اعتماد مردم به این تورلیدرها کمتر است و برای برگزاری سفر ترجیح می‌دهند با کسانی همسفر شوند که بهتر می‌توانند مسیر را به آن‌ها نشان دهند.

 

تور لیدر شدن به نظر ساده اما در واقعیت مشکل است!

مزایای شغل تور لیدری در ایران چیست؟

برای انتخاب هر شغل تنها علاقه کافی نیست! مخصوصاً برای مشاغلی مانند راهنمای گردشگری یا تور لیدری که سختی‌های زیادی پیش پای شخص وجود دارد، باید مزایا و معایب آن شغل را هم به دقت بررسی کنید و سپس قدم در این راه بگذارید. به همین خاطر در این بخش از مطلب، تورآسو مزایایی که این شغل برایتان دارد را ارائه کرده است.

  • غنی بودن جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی ایران و امکان برگزاری تورهای متنوع
  • درآمد بالای تور لیدرهای حرفه‌ای به دلیل برگزاری سفرهای متنوع
  • سفر کردن به نقاط مختلف ایران به واسطه شغلتان
  • همسفر شدن با افرادی که به سفر و گردشگری علاقه دارند و شریک شدن در هیجان سفر با آن‌ها
  • رضایت شغلی بالا در صورت انتخاب عاقلانه این شغل
  • کسب تجربه‌های فراوان به خاطر ارتباط با افراد مختلف و همسفر شدن با آن‌ها
  • عدم نیاز به پرداخت مالیات و هزینه‌های جانبی سایر مشاغل مانند اجاره دفتر کار و...
  • عدم نیاز به حضور در محل کار راس زمان مشخص و خروج در زمان‌های تعیین شده به دلیل شناور بودن ساعت کاری (البته متعهد بودن به زمان و منظم بودن در سفر از مهم‌ترین شرایط موفقیت تور لیدرهای ایرانی و بین‌المللی است)

 

تور لیدری هم سفر و تجربه است و هم کسب درآمد قابل توجه

معایب تور لیدری در ایران چیست؟

همان‌طور که کارمندان اداری باید صبح زود بیدار شده و در محل کار خودشان حاضر شوند و شرایط منصفانه‌ای برای مرخصی‌های پی‌درپی و آزادی آن‌ها وجود ندارد، برای تور لیدرها هم سختی‌های زیادی به واسطه شغلی که انتخاب کرده‌اند وجود دارد. از جمله معایبی که تور لیدرهای ایرانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چهارفصل بودن ایران و کم شدن سفرها در فصل‌های بارانی و سرد سال
  • دوری از خانواده به واسطه برگزاری سفرهای متوالی در طول سال
  • ساعت کار طولانی و انجام وظیفه تا پایان سفر
  • محدودیت سنی برای این شغل به دلیل نیاز به توان جسمانی بالا
  • رقابت بالای تورلیدرهای محلی و حرفه‌ای با کسانی که تازه‌وارد این شغل می‌شوند
  • بروز حوادث و سوانح گوناگون مخصوصاً در سفرهای طبیعت‌گردی برای تور لیدر یا همراهان وی
  • خرابی وسایل نقلیه و تغییر برنامه سفر
  • نوسان قیمت ارز و گران‌تر شدن هزینه‌های سفر
  • قوانین سخت‌گیرانه برای کمپ زدن و سفرهای گروهی و نیاز به مجوزهای قانونی

بعد از تور لیدر شدن کجا کار کنیم؟

ایران جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری دارد و گردشگران داخلی و خارجی زیادی در طول سال برای دیدن این جاذبه‌ها به شهرهای مختلف سفر می‌کنند، با این وجود، پیدا کردن گردشگرانی که به مقاصد گردشگری مد نظر شما علاقه‌مند باشند و بخواهند با شما همسفر شوند دشوار است. حتی این نکته را نمی‌توان نادیده گرفت که اعتماد به تور لیدرها در ایران سخت‌گیرانه‌تر است و مردم ترجیح می‌دهند با کسانی سفر کنند که شناخته‌شده‌تر هستند و امنیت سفرشان را تامین می‌کنند.

اگر برای شما هم پیدا کردن تور لیدر حرفه‌ای سخت است یا می‌خواهید به عنوان تورلیدر مشغول به کار شوید، پیشنهاد می‌کنیم به وب سایت تورآسو سر بزنید. در این وب‌سایت می‌توانید تور لیدرها و راهنماهای گردشگری برتر ایران را پیدا کنید و سفرهای تفریحی فرهنگی‌تان را بدون مشکل برگزار کنید، یا اینکه به عنوان تورلیدر شروع به کار کرده و وارد باز کار حرفه‌ای این شغل شوید.

 

 

تیم تحریریه تورآسو
ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت گردشگری داشته باشیم.
پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

سلام، چه کمکی از دست ما ساخته است؟

واتس‌اپ پاسخگو هستیم
Close and go back to page