شرح وظایف راهنمای گردشگری چیست؟ آیا تنها داشتن فن بیان قوی و شناخت از مناطق محلی و جاذبه‌های مختلف شما را واجد شرایط تور لیدری می‌کند؟ سفر یک تجربه تمام‌نشدنی است و در طول آن حوادث ریز و درشت زیادی رخ میدهد. حوادثی که برای مقابله با آن‌ها باید تخصص این کار را داشته باشید. بنابراین صرفا علاقه برای تور لیدر شدن کافی نیست! 

 اگر دیدن طبیعت برایتان جذاب است یا اینکه از تماشای آثار باستانی و تاریخ و جغرافیا لذت می‌برید، با انتخاب شغل تورلیدری می‌توانید سایر علاقه‌مندان به جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی را با خودتان همراه کنید و سفرهای گروهی را تجربه کنید. البته نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که راهنمای تور حرفه‌ای درآمد خوبی هم دارد؛ بنابراین از طریق سفر کردن می‌توانید کسب درآمد هم کنید و یک زندگی رویایی برای خودتان بسازید. البته به شرطی که توانایی انجام این کار را داشته باشید و بتوانید سختی‌های راه را به جان بخرید.

 

راهنمای گردشگری باید شرح وظایفش را بداند

وظایف راهنمای گردشگری یا تور لیدر چیست؟

برای همراهی گردشگران باید وظایف لیدر تور را بدانید. چون راهنمای گردشگری در حقیقت رهبر یک سفر گروهی است و باید بتواند سفرهای متعددی که دارد را به موفقیت به پایان برساند. با تورآسو همراه باشید و وظایف راهنمای تور را بهتر بشناسید.

برنامه‌ریزی برای سفر

برای تنها سفر کردن همیشه نیاز به برنامه‌ریزی ندارید! گاهی مواقع می‌توانید به صورت لحظه‌ای تصمیم بگیرید که کوله بارتان را بردارید و به دل جاده بزنید! اما برای سفرهای گروهی این روش جوابگو نیست! اولین گزینه از وظایف راهنمایان تور برنامه‌ریزی برای سفرو بررسی زیر و بم آن است.

باید مسیرتان را بشناسید، راهی که قرار است به آنجا برسید را پیدا کنید و وسیله نقلیه مناسب را انتخاب کرده و رزرو کنید. بعد از آن نوبت به پیدا کردن اقامتگاه مناسب، آماده کردن برنامه غذایی روزانه و لیست مکان‌های گردشگری مورد بازدیدتان است. در برنامه‌هایتان باید به حوادث پیش‌بینی‌نشده مانند بیمار شدن مسافران، مشکلات احتمالی محل اقامت و نیاز به عوض کردن آن، مشکلات وسیله نقلیه و... هم توجه داشته باشید. هر چقدر این برنامه دقیق‌تر باشد، سفرتان بهتر اجرا می‌شود و می‌توانید تورهای گردشگری دلخواهتان را به صورت پی‌درپی برگزار کنید.

 

بدون برنامه ریزی نمی‌توان سفر گردشگری خوبی را تجربه کرد

بررسی وضعت آب و هوا قبل سفر

وضعیت آب و هوای شهرهای مختلف چیزی نیست که بتوانید آن را قبل از سفر به طور دقیق پیش‌بینی کنید. وظایف تور لیدر طبیعت گردی و کسانی که قصد دارند تورهای گردشگری حرفه‌ای را ترتیب دهند این است که، چند روز قبل از شروع سفر به دقت شرایط جوی و آب و هوای مسیر و مناطقی که قرار است در آن‌ها سکونت داشته باشند را بررسی کنند. اگر طوفان‌های فصلی و باد و باران در راه باشد، باید با گردشگران برای تغییر زمان سفر هماهنگ شوید.

برنامه‌ریزی برای خرید بلیط جاذبه‌های مختلف

برای دیدن بعضی از جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی نیاز به بلیط دارید. تور لیدر یا راهنمای گردشگری قبل از شروع سفر باید برای خرید بلیط برنامه‌ریزی کند. در صورتی که امکان خرید اینترنتی بلیط برای بازدید از موزه، گالری، آثار باستانی و... وجود دارد، بهتر است که به تعداد همسفرانتان بلیط را پیش خرید کنید؛ اما در صورتی که نمی‌توانید بلیط را آنلاین بخرید، باید با مسئول آن جاذبه هماهنگ باشید.

همچنین باید درباره اینکه چه زمان‌هایی امکان بازدید از مکان مورد نظر وجود دارد و زمان‌های تعطیلی موزه‌ها و... هم اطلاعات داشته باشید. چون گردشگران طبق برنامه‌ای که دارید با شما همسفر می‌شوند و تعطیلی موزه‌ها و ... و عدم امکان بازدید از آن‌ها به هیچ عنوان برایشان خوشایند نخواهد بود.

برای اینکه بتوانید رضایت گردشگران را جلب کرده و سفر خوبی برای آن‌ها رقم بزنید؛ توصیه می‌شود که قبل از سفر یک لیست جایگزین برای جاذبه‌هایی که قصد بازدید از آن‌ها را دارید تهیه کنید. با این روش می‌توانید مشکلات احتمالی مانند تعمیرات آثار باستانی، تعطیلی ناگهانی محل مورد نظر و... را پیش‌بینی کنید و به دنبال جایگزین کردن آن‌ها با سایر گزینه‌های موجود بروید.

 

برای تماشای جاذبه‌های گردشگری باید بهای آن را بپردازید

برقراری ارتباط موثر با گردشگران

تور لیدر باید خوش برخورد باشد و در اولین دیدار با گردشگران به آن‌ها خوش‌آمد بگوید. حسی که اولین لحظه همسفرانتان به شما پیدا می‌کنند بسیار مهم است. با توجه به نقش راهنمای تور، باید گردشگران با وی ارتباط خوبی برقرار کنند و به او اعتماد داشته باشند.

 تور لیدر باید گوش شنوا هم داشته باشد و به سوالات و مشکلات همسفرانش گوش بدهد. شنیدن صحبت دیگران و حس خوب دادن به کسانی که با شما همسفر شده‌اند باعث می‌شود که آن‌ها به تور لیدر یا راهنمای گردشگری اعتماد کنند و بهترین همکاری و تعامل را برای بهتر انجام شدن سفر داشته باشند.

اطلاع دادن برنامه سفر به گردشگران

آنچه یک تور لیدر حرفه‌ای را با یک راهنمای گردشگری محلی یا مبتدی متمایز می‌کند، نحوه ارائه برنامه سفر به مسافران است. برای اینکه گردشگران بتوانند زمان‌بندی خودشان را با شما هماهنگ کنند می‌توانید برنامه سفر را به صورت چاپ شده به آن‌ها تحویل دهید.

البته راه بهتر برای دسترسی به برنامه و نقشه این است که برنامه و مسیر سفر را برای گوشی تلفن همراه تمام گردشگران بفرستید. با داشتن برنامه، گردشگران می‌توانند با زمانی که حرکت می‌کنید، مکان‌های قابل بازدید و ساعت بازدید از آن‌ها و... هماهنگ شوند و مشکلی برای تاخیر در سفر و به تعویق افتادن برنامه‌هایتان نخواهید داشت.

آشنایی با تجهیزات مورد نیاز برای سفر

وظایف تور لیدر فقط در هماهنگی برنامه‌های سفر خلاصه نمی‌شود. بلکه باید درباره وسایل و تجهیزاتی که نیاز است هم اطلاعات داشته باشید. اگر برای سفرهای طبیعت گردی تور برگزار می‌کنید، وسایل کمپینگ از جمله چادر مسافرتی، کیسه خواب، لوازم مورد نیاز برای آشپزی و... را باید همراهتان داشته باشید. همچنین وسایل کمک‌های اولیه و داروهایی مانند مسکن‌ها باید در کیفتان باشد. برای مسافران هم باید یک لیست وسایل مورد نیاز آماده کرده و قبل از شروع سفر در اختیار آن‌ها قرار دهید.

 

سفر بدون تجهیزات ضروری پرخطر و پر ریسک است!

آمادگی لازم برای داستان‌سرایی

چطور می‌توان تور لیدر شد و مهارت داستان‌سرایی را به عنوان یکی از اصلی‌ترین وظایف راهنمای گردشگری نادیده گرفت! یکی از وظایف لیدر این است که اطلاعات کافی درباره مکان‌های گردشگری که قصد بازدید از آن‌ها را دارند به دست بیاورد. هر چقدر اطلاعات و دانش راهنما درباره مکان مورد نظر بیشتر باشد، بهتر می‌تواند داستان‌های جذابش را برای همراهانش تعریف کند.

سعی کنید به نحوی داستان‌هایتان را تعریف کنید که آن جاذبه برای همیشه در ذهن مخاطبتان بماند و داستان را برای دیگران تعریف کند. وقتی داستان‌های شما سینه به سینه به دیگران منتقل شوند، می‌توانید افراد دیگری را هم برای تماشای آنچه وصفش را شنیده‌اند تشویق کنید.

رهبری تیم گردشگری

اعضای یک تیم گردشگری می‌تواند کم یا زیاد باشد. در سفرهای خصوصی معمولاً تعداد نفرات تور بین 3 تا 10 نفر است؛ اما برای سفرهایی که شرکت‌های مسافرتی ترتیب می‌دهند، تعداد مسافران گاهی مواقع از 20 نفر هم بیشتر می‌شود؛ بنابراین تور لیدر باید مهارت رهبری اعضای تیم را داشته باشد.

با توجه به اینکه هر فردی روحیه و شخصیت متفاوتی دارد و ممکن است باعث به هم ریختن ریتم درست سفر شود، تور لیدر موظف است که گردشگران را وادار کند که روی مسیر پیش‌بینی شده پیش بروند و از آن خارج نشوند. چون انحراف یک نفر از مسیر می‌تواند موجب تغییر راه سفر برای کل گردشگران شود و تفریح را برای آن‌ها خراب کند.

از وظایف تور لیدر این است که همان ابتدای شروع سفر خودش را به عنوان رهبر و مدیر تور معرفی کند. پس از آن نکاتی که گردشگران باید در طول سفر رعایت کنند را به آن‌ها گوشزد کند.

 

هدایت تور گردشگری تا رسیدن به مقصد با تور لیدر است

توانایی کار مداوم و قدرت بدنی بالا

وقتی تور لیدری را به عنوان شغل انتخاب می‌کنید، باید بدانید که ممکن است مجبور شوید ساعت‌ها راه بروید و حتی یک لحظه هم نتوانید با آرامش بنشینید و استراحت کنید. چون هر لحظه از سفر را باید مطابق برنامه‌ای که دارید پیش ببرید و اگر یک لحظه تاخیر داشته باشید، باید زمان‌بندی کل برنامه را عوض کنید.

این تغییر زمان‌بندی باعث می‌شود که گردشگران شما را وقت نشناس و بدقول تصور کنند و یک امتیاز منفی در کارتان دریافت کنید؛ بنابراین وقت شناس بودن یکی از وظایف تور لیدر است. در کنار آن، باید قدرت بدنی خوبی برای همراهی مسافران داشته باشید و خستگی شما را از پا در نیاورد. اگر زود خسته می‌شوید، زیاد حرف زدن شما را کسل و ناراحت می‌کند و نمی‌توانید حضور در جمع را برای ساعت‌های طولانی تحمل کنید، بهتر است به سراغ شغلی به جز راهنمای گردشگری بروید.

و در انتها...

اگر تمام این وظایف را به بهترین نحو انجام می‌دهید و برای تور لیدری یا راهنمای گردشگری ساخته شده‌اید، شانس خودتان را برای رزرو تورهای متعدد در تورآسو امتحان کنید. ما گردشگران را به لیدرهای حرفه‌ای متصل می‌کنیم تا سفرهای محلی و گروهی راحت‌تر انجام شود و تمام دوستداران گردشگری بتوانند از مکان‌های مختلف و جاذبه‌های فرهنگی طبیعی ایران زمین دیدن کنند.

 

 

تیم تحریریه تورآسو
ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت گردشگری داشته باشیم.
پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

سلام، چه کمکی از دست ما ساخته است؟

واتس‌اپ پاسخگو هستیم
Close and go back to page