تجربه سفر با تورهای گروهی را داشته‌اید؟ به نظر شما چه چیزی می‌تواند یک سفر معمولی را به یک مسافرت به یاد ماندنی و هیجان‌انگیز تبدیل کند؟ آیا جز این است که داشتن یک تور لیدر خوب سفرهای عادی و خسته کننده را به یک مسافرت خاص و متفاوت تبدیل می‌کند؟ با توجه به اینکه راهنمای گردشگری یا تور لیدر سکان دار کشتی مسافرتی شماست، باید با دقت آن را انتخاب کنید. چون صرفاً شرکت در دوره‌های تور لیدری و داشتن تجربه سفرهای متعدد از یک فرد تور لیدر موفق نمی‌سازد!

بلکه این ویژگی‌های شخصیتی راهنمایی تور است که آن را به یک کاراکتر خاص تبدیل می‌کند. کاراکتری که می‌تواند در عین حال که رهبری منظم و دقیق است، سرخوش و پرانرژی هم باشد. برای رزرو اولین تور گردشگری محلی‌تان در تورآسو آماده هستید؟ با ما همراه باشید تا راه و روش شناختن تور لیدر خوب و حرفه‌ای را نشانتان دهیم.

 

تور لیدر عالی یک سفر عالی را رقم می‌زند!

ویژگی‌های یک راهنمای گردشگری حرفه‌ای چیست؟

یک تور لیدر خوب دارای مجموعه‌ای از مهارت‌های حرفه‌ای و شخصیتی است. بعضی از افراد به طور مادرزادی ویژگی‌های شخصیتی مناسب تور لیدری را دارند. این گروه با یادگرفتن مهارت‌های فنی می‌توانند تورهای حرفه‌ای را مدیریت کنند و درآمد خوبی را از طریق شغلشان به دست بیاورند؛ اما همه تورلیدرها الزاماً به صورت مادرزادی خوش‌سخن و شاد و رهبر متولد نشده‌اند. بسیاری از افرادی که به صورت تخصصی در زمینه راهنمای گردشگری فعالیت دارند، به مرور این ویژگی‌ها را در خودشان تقویت کرده‌اند و توانسته‌اند کاراکتری که مناسب یک راهنمای تور حرفه‌ای است را برای خودشان بسازند. در ادامه مهارت‌هایی که برای موفق شدن در این شغل نیاز دارید را ارائه کرده‌ایم.

مشتاق بودن

برای رسیدن به جواب چگونه یک تور لیدر خوب باشیم باید ابتدا از خودتان بپرسید که چقدر برای این شغل شور و شوق دارید؟ اشتیاق یک بخش مهم و جدانشدنی راهنمای گردشگری است. چون اگر شوق و شوق کافی موقع صحبت کردن با گردشگران نداشته باشید، آن‌ها به حرف‌هایتان گوش نمی‌دهد! البته اشتیاق فقط موقع همراهی تور به کمکتان نمی‌آید، بلکه این علاقه شما را برای یادگیری بیشتر هم آماده می‌کند.

وقتی برای شغلتان شوق و علاقه داشته باشید، سختی‌های روحی و فیزیکی را تحمل می‌کند و هیچ‌چیزی نمی‌تواند مانع از ادامه راهتان شود. این همان ویژگی است که یک تور لیدر یا راهنمای گردشگری را به یک کاراکتر متفاوت تبدیل کرده و وی را آماده اداره و هدایت سفرهای مختلف می‌کند.

 

اشتیاق تور لیدر، گردشگران را برای کشف سفر آماده می‌کند

جذاب کردن سفر

راهنمای گردشگری حرفه‌ای به اندازه‌ای روایت‌هایش را جذاب بیان می‌کند که تمام گردشگران با وی همراه می‌شوند و لحظه به لحظه داستان را دنبال می‌کنند. برای اینکه تنها راوی قصه نباشید و دیگران را هم در آن دخیل کنید، بهترین راه ایجاد سوال و جواب‌هایی است که گردشگران را با شما همراه می‌کند.

علاوه بر داستان‌سرایی حرفه‌ای، راهنمای تور باید بتواند گردشگران را با هم آشنا کرده و آن‌ها را برای خلق تجربه سفر شگفتی انگیز همراه کند. رفاقت اعضای تور همان چیزی است که باعث می‌شود مسیر طولانی سفر برای همه آسان و لذت‌بخش باشد.

مهارت‌های ارتباطی قوی

یکی از خصوصیات تور لیدر خوب داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی است. کسی که راهنمای تور یا رهبر تور گردشگری می‌شود، باید توانایی برقراری ارتباط با دیگران را بلد باشد. یک تور لیدر حرفه‌ای باید در عین واضح و رسا صحبت کردن و هدایت گردشگران، گوش شنوایی خوبی هم برای شنیدن نیازهای اعضای گروه داشته باشد. وی باید بداند که اعضای گروه به چه چیزهایی علاقه دارند و چطور می‌توانند در کنار یکدیگر از سفر لذت ببرند.

برای تقویت این مهارت باید شخصیت برون‌گرا داشته باشید و در جمع‌های مختلف حضور پیدا کنید. هر چقدر با افراد مختلف بیشتر صحبت کنید، درک شخصیت همسفرانتان برایتان آسان‌تر خواهد بود و بهتر می‌توانید نیازهایشان را درک کرده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

شوخ‌طبعی تور لیدر

شوخ طبیعی را هم می‌توان به عنوان یکی از خصوصیات راهنمای تور در نظر گرفت. کسانی که شوخ‌طبع هستند به راحتی می‌توانند بحران‌هایی که در اثر اختلاف‌نظر بین گردشگران پیش می‌آید یا ناراحتی‌ها را به یک لحظه خاص و خنده‌دار تبدیل کنند. به همین خاطر شوخ‌طبعی به عنوان یک اسلحه قدرتمند برای تورلیدرها شناخته می‌شود.

با شوخ طبیعی می‌توانید در تمام لحظات سفر گردشگران را سرحال نگه دارید و آن‌ها را بخندانید. تا جایی که همیشه تورهای شما به عنوان سفرهای تفریحی که پر از لبخند هستند شناخته شوند. البته راهنمای تور حرفه‌ای تا اندازه‌ای شوخ‌طبعی به خرج می‌دهد که ویژگی لیدر یا رهبر بودنش حفظ شود و شخصیتش برای همراهانش متفاوت و خاص باشد.

 

شوخ طبعی تور لیدر سختی‌های سفر را آسان‌تر می‌کند.

تصمیم‌گیرنده بودن تور لیدر

سفر کردن در نگاه اول یک تجربه هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد که برای انجام دادنش نباید حتی یک لحظه هم صبر کرد؛ اما در واقعیت سفر هم مانند مسیر زندگی پستی و بلندی‌هایی دارد که باید هوشمندانه آن‌ها را پشت سر بگذارید. تور لیدر یا راهنمای گردشگری باید اقتدار و توانایی حل کردن مشکلات پیش‌بینی‌نشده را داشته باشد. چون بعضی مواقع اتفاقات خارج از برنامه‌ای رخ می‌دهد که باید تور لیدر برای حل کردن آن‌ها سریع و آنی تصمیم بگیرد.

توانایی مدیریت بحران راهنمای گردشگری

راهنمای گردشگری باید همیشه آمادگی لازم برای مواجه‌شدن با حوادث و مسائلی که هیچ پیش‌بینی برای آن‌ها نشده را داشته باشد. یک راهنمای تور حرفه‌ای بلد است که در مواقع نیاز همراهانش را به خوبی آرام کند، استرس آن‌ها را کم کند و بحران را به خوبی پشت سر بگذارد.

برای تورهای زمین‌شناسی، طبیعت‌گردی و... گاهی حوادثی مانند بیمار شدن اعضای گروه، سقوط و صدمه دیدن و... پیش می‌آید، در تمام این مواقع فقط تور لیدر است که باید با مدیریت بحران به فرد صدمه‌دیده کمک کرده و سفر را برای سایر گردشگران بدون مشکل به اتمام برساند. چون اتفاقی که برای یک نفر پیش می‌آید نباید مسیر سفر را مختل کند و سایر گردشگران از رزرو تور و هسفر شدن با تورهای محلی پشیمان شوند.

توانایی سازمان‌دهی سفر

تور لیدر یا راهنمای تور گردشگری باید توانایی سازمان‌دهی سفر و رهبری گردشگران را داشته باشد. قبل از شروع سفر باید برنامه دقیق مسیر و انتظاراتی که از سفر دارید را مشخص کنید. مسافران هم باید بدانند که در این سفر چه چیزهایی در انتظارشان است، با چه وسیله‌ای تا مقصد می‌روند، چه مکان‌هایی را قرار است ببینید، در کجا اقامت خواهد داشت، ساعت و روز رفت و برگشت چه وقت است و... . با سازمان‌دهی درست سفر می‌توانید مشکلات ریز و درشت را پیش‌بینی کنید و یک سفر کم‌خطر و بدون دردسر برای همراهانتان ترتیب دهید.

 

تور لیدر حرفه‌ای سفر را رهبری می‌کند

حساسیت داشتن به تمام مراحل سفر

راهنمای تور فقط برای طراحی برنامه سفر و به سلامت انجام دادن آن حساس نیست! بلکه چیزی که شما را به یک تور لیدر متفاوت تبدیل می‌کند حساسیتی است که در ارائه اطلاعات به مخاطبانتان دارید. در اولین قدم باید بدانید که اطلاعاتی که از نظر شما تکراری هستند، برای گردشگران بازگو نشده‌اند؛ بنابراین برای اینکه خیالتان راحت باشد که تمام افراد سفر داستان بناهای فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی را شنیده‌اند و دیدنی‌های مکان مورد نظر را خوب تماشا کرده‌اند، روایت‌هایتان را بدون کم و کاست نقل کنید.

تسلط به زبان مقصد

برای اینکه سفر گردشگری شما با بهترین کیفیت اجرا شود، باید به زبان کشور یا شهر مقصدتان مسلط باشید. اگر تور لیدر سفرهای خارجی هستید، تسلط به زبان انگلیسی برایتان ضروری خواهد بود. برای راهنماهای محلی هم آشنایی با گویش اقوام مختلف ایران می‌تواند سفر را آسان‌تر کند.

با دانستن زبان مقصد می‌توانید در شرایط اضطراری از افراد محلی کمک بگیرید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شهرهایی که به آن‌ها سفر می‌کنید باید بتوانید با مردمی که سال‌ها است آنجا ساکن هستند و زیر و بم منطقه را می‌شناسند ارتباط برقرار کنید.

مسلط بودن تور لیدر به زبان محلی یا زبان مقصد برای گردشگران هم مهم است. چون با خیال راحت می‌توانند با وی همراه شوند و نگرانی از بابت گم‌شدن مسیرشان و عدم دسترسی به راهنمای محلی نخواهند داشت.

 

با محلی‌ها باید مانند خودشان باشید تا مسیر درست سفر را یادتان بدهند

یادگیری و بهبود مهارت‌های فردی

یک تور لیدر موفق باید همیشه در حال یادگیری باشد. کنجکاوی بخش مهمی از این شغل است و کسانی که می‌خواهند راهنمای گردشگری شوند باید برای شناخت اماکن فرهنگی، طبیعی و... از تمام منابعی که وجود دارد استفاده کنند.

همچنین راهنمای گردشگری حرفه‌ای کسی است که روحیات همسفرانش را به خوبی بشناسد. باید بداند که گردشگران از چه چیزهایی لذت می‌برند و به چه چیزهایی علاقه بیشتری نشان می‌دهند. برای دریافت این اطلاعات می‌توانید از بازی‌های گروهی، نظرسنجی و سوال و جواب استفاده کنید. هر چقدر اطلاعاتتان را افزایش دهید و شناخت بیشتری نسبت به همسفران خودتان داشته باشید، بهتر می‌توانید سفر را مدیریت کنید.

و در انتها...

برای پیدا کردن یک تور لیدر حرفه‌ای و خوش اخلاق نیاز به بررسی رزومه راهنماهای گردشگری مختلف دارید. همچنین تجربه سفر دیگران می‌تواند برای انتخاب یک رهبر تور مناسب به شما کمک کند. راه راحت‌تر این است که از طریق یک پلتفرم معتبر تور لیدر مد نظرتان را پیدا کنید. تورآسو این امکان را برای علاقه‌مندان به سفر فراهم کرده که رزومه تور لیدرهای حرفه‌ای محلی را بررسی کنند و بهترین همراه را برای خودشان انتخاب کنند.

 

تیم تحریریه تورآسو
ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت گردشگری داشته باشیم.
پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

سلام، چه کمکی از دست ما ساخته است؟

واتس‌اپ پاسخگو هستیم
Close and go back to page