لرستان یکی از پرجاذبه‌ترین استان‌های کشور است که در کنار مکان‌های تاریخی مختلف، طبیعتی بسیار زیبا و چشم‌نواز دارد. برای سفر به لرستان لازم است زمان کافی را در نظر بگیرید زیرا به دلیل تعداد زیاد مکان‌های گردشگری دیدن تمام جاذبه‌های این استان تنها در چند روز میسر نیست.

در این مقاله از مجله سفر و گردشگری قصد داریم یک راهنمای کلی و اجمالی برای سفر به لرستان، سرزمین تاریخ و طبیعت ارائه دهیم

دیدنی‌های لرستان

اگر به دیدن آثار تاریخی علاقه دارید، بناهای قدیمی و تاریخی بسیاری در این استان وجود دارد که دیدن آنها شما را به وجد خواهد آورد.

از جمله آثار تاریخی استان لرستان می‌توان به قلعه تاریخی فلک‌الافلاک، مناره آجری، پل شکسته، پل‌دختر، گرداب سنگی، سنگ‌نوشته، پل صفوی یا پل گپ، خانه آخوند ابو، حمام گپ و بسیاری دیگر اشاره کرد.

همچنین این استان دارای طبیعتی بکر و زیبا است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. بهترین جاهای دیدنی لرستان آبشار بیشه، آبشار نوژیان، آبشار وارک، آبشار هفت چشمه، دریاچه گهر، مخمل کوه، پارک جنگلی مخمل کوه، پارک جنگلی شوراب، پارک جنگلی شهید بهشتی بروجرد، تنگه شیرز، دره خزینه، دره نی گاه، تنگ هلت، آبشار آب سفید، آبشار برنجه شول آباد و...

 

راهنمای سفر به خرم آباد

نمایی از شهر خرم آباد

مکان‌های اقامتی

یکی از مهم‌ترین جاهایی که گردشگران پس از ورود به هر شهری به دنبال آن می‌گردند مکان‌های اقامتی است.

در سطح شهرهای استان لرستان هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و مکان‌های اقامتی متعددی وجود دارد که میهمانان می‌توانند با توجه‌ به شرایط و علاقه خود یکی را انتخاب کنند.

اقامت در لرستانهتل های خرم آباد

 

هتل رصدخانه کاسین

هتل رصدخانه کاسین یکی از بهترین و معروف‌ترین هتل‌های استان است. این هتل در بالای کوهی معروف به بام لرستان بنا شده است. در کنار این هتل رصدخانه کاسین نیز وجود دارد که مجهز به یک تلسکوپ بسیار قوی برای تماشای آسمان است.

رصدخانه کاسین واقع بر بام خرم آباد

هتل رصد خانه کاسین واقع بر بام خرم آباد

 

هتل ۴ ستاره آزادی خرم‌آباد

این هتل واقع در خیابان آزادی خرم‌آباد بوده و در هفت طبقه بنا شده و دارای اتاق‌هایی بزرگ و شیک برای اقامت خانوادگی و یا تک‌نفره است.

هتل آزادی خرم آباد

هتل آزادی خرم آباد

هتل جهانگردی سراب کیو

هتل جهانگردی سراب کیو یک هتل ۲ ستاره بوده و از قیمت مناسب‌تری نسبت به سایر هتل‌ها برخوردار است. این هتل در میدان ۲۲ بهمن و روبروی پارک کیو واقع شده است.

با اقامت در این هتل می‌توانید دسترسی خوبی به پارک کیو، انواع رستوران‌ها و همچنین مرکز شهر داشته باشید.

هتل جهانگردی خرم آباد

هتل جهانگردی سراب کیو خرم آباد 

هتل رنگین‌کمان

این هتل ۴ ستاره در مرکز شهر خرم‌آباد واقع شده و دارای ۹ طبقه می‌باشد. رستوران چرخان در بالای این هتل، شهربازی پاساژ و کافی‌شاپ نیز جز امکانات این هتل هستند.

دید ۳۶۰ درجه و چرخش رستوران این هتل باعث می‌شود در حین صرف شام نمایی زیبا از قلعه فلک‌الافلاک، بازارها، خانه‌ها و سایر نقاط شهر را داشته باشید.

همچنین در اطراف این هتل انواع رستوران‌ها، فست‌فود، کافی‌شاپ‌ها و پاساژهای مختلف نیز وجود دارد که می‌توانید برای خرید یا صرف غذا یا نوشیدنی به آنها مراجعه کنید.

هتل رنگین کمان خرم آباد

هتل رنگین کمان خرم آباد

هتل عطر

هتل عطر یکی دیگر از هتل‌های درجه متوسط در لرستان است که با تعداد ۳۱ اتاق می‌تواند پذیرای میهمانان

باشد. این هتل به دلیل قرارگرفتن در مرکز شهر، مکان مناسبی برای اقامت به شمار می‌رود.

هتل عطر خرم آباد

هتل عطر خرم آباد

هتل شاپورخواست

هتل شاپورخواست در دو فاز ویلایی و هتلی به بهره برداری رسیده که از لحاظ موقعیت مکانی در نزدیکی پارک جنگلی مخملکوه در محیطی آرام و دلنشین واقع شده است.

 هتل شاپورخواست خرم آباد

هتل شاپورخواست خرم آباد

گردش در شهر

پس از اقامت در مکان مناسب بهتر است به فکر گشتی در شهر خرم‌آباد باشید. علاوه بر آثار تاریخی مختلفی که می‌توانید از آنها دیدن کنید پارک‌های تفریحی و گردشگری زیادی نیز در این شهر وجود دارد که دیدن آنها خالی‌ از لطف نیست.

دریاچه کیو، بزرگترین دریاچه طبیعی درون شهری ایران

 دریاچه کیو یک مکان تفریحی زیباست که در شمال غرب خرم‌آباد واقع شده است که آب آن از چشمه‌های اطراف شهر سرچشمه می‌گیرد.

کیو در لفظ لری به معنای کبود بوده و در واقع به معنای دریاچه کبود است. رستوران‌ها و هتل‌های زیادی در اطراف این دریاچه وجود دارند و همچنین می‌توانید در دریاچه کیو قایق‌سواری کنید.

 دریاچه کیو بزرگترین دریاچه طبیعی درون شهری ایران

نمای زیبای دریاچه کیو (ماهی شکل بودن دریاچه)

بام لرستان

بام لرستان یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد است که در بلندای کوهی در وسط شهر قرار دارد.

 از آنجا می‌توانید دید وسیعی از کل شهر داشته باشید. همچنین دیدن منظره شهر در شب نیز بسیار جالب و جذاب است.

رصد خانه کاسین نیز در این مکان واقع شده و شما می‌توانید با تلسکوپ قدرتمند این رسد خانه آسمان را تماشا کنید.

بام لرستان در شب

بام خرم آباد در شب

حمام گپ

حمام گپ (گپ به معنای بزرگ است) در میدان گپ و در مجاورت خیابان حافظ واقع شده است. این حمام یکی از آثار تاریخی استان لرستان است که در حال حاضر به‌ عنوان موزه فرهنگی و چایخانه سنتی و رستوران سنتی کاربری دارد.

حمام تاریخی گپ لرستان

حمام تاریخی گپ

بازار سنتی خرم‌آباد

 در کنار بازارهای مدرن و پاساژهای مختلف یکی از جاهای دیدنی لرستان بازار سنتی خرم­ آباد است.

بازار سنتی خرم‌آباد روبروی قلعه فلک‌الافلاک است که به آن دوازده‌برجی نیز می‌گویند. عطر روغن حیوانی به همراه ادویه‌های مختلف در این بازار سنتی به مشام می‌رسد.

 در آنجا می‌توانید انواع سوغات لرستان از جمله گلونی (نوعی روسری لری) ، عسل کوه‌های زاگرس، ماشته (جاجیم)، نمد، حصیر، گیوه، روغن حیوانی و ... را خریداری کرده و برای عزیزانتان به سوغات ببرید.

بازار سنتی خرم آباد

بازار سنتی خرم آباد

نمایشگاه‌های عیدانه

اگر تصمیم دارید برای تعطیلات نوروزی لرستان را به‌عنوان مقصد سفرتان انتخاب کنید حتماً از نمایشگاه‌های عیدانه که در ایام عید نوروز با عنوان بهارمالگه (خانه بهاری) برگزار می‌شود دیدن کنید.

در این نمایشگاه که هر ساله در بسیاری از نقاط شهر و به‌ ویژه در پارک شریعتی برگزار می‌شود، غرفه‌های مختلفی برای فروش صنایع و سوغات لرستان و همچنین انواع خوراکی‌های محلی وجود دارد.

در این نمایشگاه اجرای موسیقی لری به همراه رقص لری توسط مردان صورت می‌گیرد و فضایی شاد و لبریز از انرژی را پدید می‌آورد.

بهار مالگه لرستان

بهار مالگه خرم آباد

غذاهای محلی

از جمله غذاهای محلی و معروف لرستان که می‌توانید در این سفر از خوردن آنها لذت ببرید می‌توان به زیر برنجی، جگروز (کباب جگر گوسفند به همراه مقداری چربی)، آش ترخینه، چزنک رغو (ترکیبی از نان محلی، روغن حیوانی و شیره انگور) و....

این غذاها بسیار خوشمزه و پرانرژی بوده و حتماً از خوردن آنها لذت خواهید برد.

جگروز غذای معروف لرستان

جگروز غذای معروف لرستان

کلام آخر

لرستان کلکسیونی از آثار تاریخی در کنار جاذبه‌های طبیعی است که دیدن آنها برای هر گردشگری می‌تواند شگفت‌انگیز و جذاب باشد.

مردم لرستان بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند و از میهمانان و گردشگران همواره با روی گشاده استقبال می‌کنند.

در لرستان می‌توانید به دیدن آبشارهای مختلف و زیبا بروید و یا از آثار تاریخی و گنجینه‌های ملی دیدن کنید.

همچنین دیگر شهرهای استان لرستان نیز از نظر آثار تاریخی و گردشگری بسیار غنی بوده هرساله پذیرای خیل زیادی از گردشگران هستند.

سفر به لرستان و دیدن مکان‌های و تاریخی و تفریحی آن می‌تواند خاطره‌ای زیبا از یک سفر رؤیایی به سرزمین آبشارها در ذهنتان برجای بگذارد.

 

تیم تحریریه تورآسو
ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت گردشگری داشته باشیم.
پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

سلام، چه کمکی از دست ما ساخته است؟

واتس‌اپ پاسخگو هستیم
Close and go back to page