لرستان یکی از استان‌های پرجاذبه در ایران محسوب می‌شود که به دلیل دارا بودن تعداد زیادی از آثار تاریخی و همچنین جاذبه‌های طبیعی بهترین گزینه برای سفرهای شما در تعطیلات باشد. در این مقاله سعی می‌کنیم مهمترین جاذبه‌های گردشگری استان لرستان را معرفی کنیم.

در مجله سفر و گردشگری تورآسو اینبار به سراغ استان لرستان، سرزمین آبشارها و پل های تاریخی آمده‌ایم.

در این استان امکانات اقامتی متعددی از جمله هتل‌های ۴ ستاره، هتل‌های ۳ ستاره، مهمان‌خانه‌ها و همچنین مسافرخانه‌های زیادی نیز در دسترس میهمانان وجود دارد.

معرفی مکان‌های تاریخی لرستان

بناهای تاریخی زیادی خصوصاً از دوران ساسانیان در این استان برجای‌مانده آن که بسیاری از آنها به ثبت ملی نیز رسیده‌اند.

قلعه فلک‌الافلاک

یکی از مهم‌ترین و مشهورترین بناهای تاریخی لرستان قلعه فلک‌الافلاک در مرکز این استان است. قلعه فلک‌الافلاک که به گویش محلی به دوازده ‌برجی نیز مشهور است در قسمت ورودی مرکز شهر خرم‌آباد در بالای یک تپه بلند بنا شده و دید وسیعی را به تمام شهر دارد.

در این قلعه موزه آثار تاریخی، موزه مردم‌شناسی، چایخانه و... وجود دارد که با گشتی در آن می‌توانید نگاهی گذرا به تاریخ لرستان نیز بیندازید. همچنین می‌توانید در چایخانه سنتی این قلعه استراحت کرده و از نوشیدن چای و خوراکی‌های دیگر لذت ببرید. از بالای این قلعه می‌توانید دید وسیعی به تمام شهر داشته باشید و عکس‌های زیبایی را نیز از این صحنه‌ها ثبت کنید.

قطعه فلک الافلاک معروف ترین جاذبه‌های گردشگری لرستان

قلعه فلک‌الافلاک

منار آجری

این بنای آجری که در ابتدای شهر خرم‌آباد و محله قاضی آباد قرار گرفته به دوره ساسانیان برمی‌گردد و از آن به‌عنوان برج دیده‌بانی و همچنین هدایت کاروان‌ها استفاده می‌شد. مناره آجری قدمتی ۹۰۰ ساله دارد. ارتفاع آن به ۳۰ متر می‌رسد و برای رسیدن به بام آن لازم است و ۹۹ پله را طی کرد.

مناره آجری لرستان

مناره آجری

گرداب سنگی

این بنا که درگذشته برای هدایت آب به بخش‌های مختلف شهر خرم‌آباد کاربرد داشته هم اکنون نیز در تمام طول سال دارای آب است. گرداب سنگی در بخش غربی شهر خرم‌آباد و در میدان تختی واقع شده و تماشای آن برای مردم بسیار جذاب و جالب است.

گرداب سنگی خرم آباد

 گرداب سنگی

سنگ‌نوشته

سنگ‌نوشته و یا به لفظی دیگر سنگ‌نبشته در واقع یک تخته‌سنگ به ارتفاع 3.5 متر است که در دوران سلجوقیان به فرمان یکی از امرای وقت حکاکی و در مکانی پرتردد در شهر خرم‌آباد نصب شده است. بر روی این سنگ‌نوشته دستوراتی به زبان کوفی و فارسی در چهار وجه این تخته‌سنگ مکعبی نوشته شده که حاکی از دستوراتی برای چرای دام و یا منع پوشیدن لباس ابریشمی است. این سنگ‌نوشته جالب در خیابان شریعتی و در نزدیکی پارک بزرگ شریعتی قرار دارد که دیدن آن خالی ‌از لطف نیست.

سنگ نوشته خرم آباد

سنگ نوشته

 

پل شکسته

پل شکسته نیز یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی لرستان است که در انتهای بلوار تمدن واقع شده است. این پل تنها پل تمام سنگی جهان است و درگذشته لرستان را به خوزستان متصل می‌کرد. در اطراف این پل یک پارک زیبا به نام پارک شاپوری واقع شده که با داشتن امکاناتی همچون دریاچه مصنوعی بزرگ یک مکان عالی برای استراحت گردشگران محسوب می‌شود. در میان این پارک زیبا تعداد زیادی پل کوچک و مینیاتوری وجود دارد که به‌نوعی ماکت‌هایی از پل‌های مختلف استان هستند و آنجا را به یک پارک خاص و جالب تبدیل کرده‌اند. هرچند این پارک زیبا هنوز به تکمیل نهایی نرسیده اما دیدن پل شکسته و همچنین عبور از پل‌های کوچک جالب خواهد بود.

پل شکسته یا پل شاپوری خرم آباد

پل شکسته

معرفی جاذبه‌های طبیعی لرستان

از نظر جاذبه‌های طبیعی، استان لرستان بسیار پربار و دارای نقاط گردشگری فراوانی است. آبشارهای متعدد و زیبایی در این استان وجود دارد که می‌توانید در سفر به استان لرستان از آنها دیدن کنید.

آبشار نوژیان

این آبشار زیبا در ۴۰ کیلومتری جاده کمربندی خرم‌آباد قرار دارد. آبشار نوژیان با ۹۵ متر ارتفاع و عرض تاج بالغ بر ۵ متر بلندترین آبشار استان لرستان لقب گرفته است. نوژیان به معنای" آب زنده "بوده و نام‌گذاری این آبشار از قدیم به دلیل تغیر در میزان آب آن صورت‌گرفته. زیرا در فصل‌های پرباران عرض این آبشار بسیار زیاد می‌شود و همچنین در فصل‌های کم‌بارشی مانند تابستان عرض آن کمتر است.

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان

آبشار بیشه

آبشار بیشه در ۶۴ کیلومتری شهر خرم‌آباد و در دهستان سپیددشت قرار دارد. این آبشار زیبا و جذاب که حتماً تصاویرش را در جاهای مختلف دیده‌اید یک مکان عالی برای گذراندن ساعاتی از روز برای استراحت و تفریح و همچنین خوردن ناهار است. شما می‌توانید به‌راحتی با ماشین شخصی خود به آبشار بیشه بروید و یا اینکه برای رفتن به آنجا از قطار استفاده کنید. با سوار شدن به ‌قطار مسیر تهران‌جنوب و در ایستگاه بیشه می‌توانید به دیدن این آبشار زیبا بروید. اگر هم دوست دارید شب‌های بیشه را از نزدیک ببینید می‌توانید با اقامت در مکان‌هایی که برای این منظور تدارک‌دیده‌شده یک شب عالی و شگفت‌انگیز را سپری کنید. همچنین در این مکان ایستگاه انتظامی برای امنیت مسافرین و بازارچه محلی و ایستگاه بهداشت نیز وجود دارد تا شما بتوانید خاطره‌ای زیبا و راحت را از سفر به آبشار بیشه برای خود رقم بزنید.

آبشار بیشه در پاییز

آبشار بیشه

آبشار هفت چشمه

آبشار هفت چشمه و یا به لفظ محلی آبشار گریت و یا سرکانه یکی از جذاب‌ترین آبشارهایی است که دیدن آن را نباید از دست بدهید. این آبشار طبقاتی بزرگ در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خرم‌آباد و در جاده سپیددشت قرار دارد. این مکان برای عاشقان طبیعت مقصدی فوق‌العاده است. صدای روح‌نواز ریزش آب و همچنین درختان کهن‌سال گردو در اطراف این آبشار زیبا می‌تواند آرامش زیادی را برای شما به همراه بیاورد.

آبشار گریت یا هفت چشمه

آبشار گریت

آبشار وارک

آبشار وارک در جنوب شرقی و ۴۸ کیلومتری شهر خرم‌آباد و همچنین در غرب گردنه نوژیان قرار دارد. این آبشار زیبا دارای مناظری بکر و جذاب است. در اطراف این آبشار، انبوهی از درختان بلوط و انجیر کوهی وجود دارد که باعث شده هوای آنجا همواره بسیار لطیف و خنک باشد. این آبشار به‌صورت دوقلو بوده و بیشترین ارتفاع آن ۵۵ متر و عرض ۵۰ متر است. همچنین این آبشار در نزدیکی آبشار نوژیان بوده و در سفر به آبشار وارک می‌توانید از آبشار نوژیان نیز دیدن کنید.

آبشار وارک

آبشار وارک

جاذبه‌های گردشگری شهرستان‌های استان لرستان

مواردی که ذکر شد تنها بخش کوچکی از جاذبه‌های شهر خرم‌آباد هستند. همچنین شهرهای دیگر این استان نیز دارای بسیاری جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و جذاب‌اند که در سفر به لرستان می‌توانید از آنها نیز دیدن کنید.

مهم‌ترین آثار تاریخی برخی از شهرستان‌های استان لرستان شامل:

بروجرد: مسجد جامع بروجرد، مسجد سلطانی، امامزاده جعفر، بازار بزرگ، گردشگاه چغاسرخه، بوستان فدک و باغ پرندگان و...

دورود: آبشار تله زنگ و یا شوی، دریاچه گهر، تنگ لی لی و ...

پلدختر: بنای پل‌دختر، تالاب‌های پلدختر، غار شگفت‌انگیز کلماکره و...

الیگودرز: دریاچه شط تمی، آبشار آب سفید و...

گروه موسیقی بانوان لرستان

گروه موسیقی بانوان لرستان

کلام آخر

سفر به لرستان می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها در تعطیلات باشد. بهترین زمان برای این سفر فصل بهار و ماه اردیبهشت است زیرا در این ماه زیبایی طبیعت استان لرستان به حداکثر می­رسد و هوا بسیار خنک و مطلوب‌تر از سایر ماه‌های سال است.

همچنین می‌توانید در گردش‌هایتان در طبیعت این استان از تماشای گل‌های لاله واژگون نیز در جای‌جای این استان لذت ببرید. همچنین اگر قصد سفر به لرستان را دارید و می‌خواهید برای سفر به لرستان برنامه ریزی کنید می‌توانید از کمک راهنمایان گردشگری لرستان بهره بگیرید و یک سفر عالی و خاطره انگیز را تجربه کنید.

 

تیم تحریریه تورآسو
ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت گردشگری داشته باشیم.
پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

سلام، چه کمکی از دست ما ساخته است؟

واتس‌اپ پاسخگو هستیم
Close and go back to page