چند سالی است که روشی نوین و هیجان‌انگیز سفر با قطار گردشگری به روش‌های معمول سفر اضافه‌ شده است که توجه اغلب توریست‌ها را به خود جلب کرده است و آن سفر با قطار گردشگری است. در این مقاله سعی داریم تا به معرفی قطار گردشگری لرستان بپردازیم.

سفر کردن و دیدن مناطق بی‌نظیر و بکر طبیعی می‌تواند تجربه‌ای زیبا و خاطره‌ای دل‌انگیز به‌جا بگذارد که تا مدت‌ها در ذهن فرد به‌ عنوان خاطره‌ای شیرین باقی بماند.

اگر شما هم مایلید در ارتباط با سفر به لرستان با قطار و این قطار گردشگری اطلاعات بیشتری داشته باشید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

سفر با قطار گردشگری لرستان

معرفی قطار گردشگری لرستان

قطارهای گردشگری چند سالی‌ است که وارد ایران شده است و تفاوت‌های عمده‌ای با قطارهای مسافری و باری دارد. تفاوت اصلی این قطار در این است که هدف از سفر کردن با این قطارها گشت‌وگذار با قطار از مناطق بی‌بدیل طبیعی است که هیجان دیدن زیبایی‌های طبیعت را دوچندان می‌کند. در حالت کلی مبدأ شما از هر شهری شروع شود مقصد شما نیز همان شهر خواهد بود. در اصل شما با قطار به دیدن طبیعت رفته و در برخی ایستگاه‌ها از قطار پیاده شده و به‌صورت مستقیم از طبیعت دیدن می‌کنید و در انتهای سفر قطار شما را به همان‌جایی که در آن وارد قطار شدید بازمی‌گرداند.

قطار گردشگری لرستان نیز از این قضیه مستثنا نیست. این قطار با گذر از مناطق بکر و زیبای استان لرستان مسافران هیجان‌زده از دیدن مناطق زیبای طبیعی را با خود به دیدن زیبایی‌های این استان می‌برد و در انتها مسافران را به مبدأشان بازمی‌گرداند.

لازم است بدانید که طبق گفته مسئولین مبدأ این قطار اراک است که جای هیچ‌گونه نگرانی نیست اغلب گروه‌هایی که تور لرستان با قطار را اجرا می‌کنند مسافران را با ماشین تا اراک برده و در آنجا با توجه به برنامه تور سفر خود را با قطار ادامه می‌دهند. بی‌شک شما نیز مایلید تجربه‌ی سفر با این قطار را داشته باشید. در ادامه ما را همراهی کنید که مسیرهای زیبای این قطار توریستی گردشگری را به شما معرفی کنیم.

 

قطار گردشگری لرستان در فصل بهار

چرا سفر با قطار گردشگری لرستان پیشنهاد می‌شود؟

لرستان را بهشت آبشارهای ایران و پایتخت طبیعت ایران می‌گویند. این منطقه با مناظر زیبا و طبیعی که دارد چشمان هر بیننده‌ای را مدهوش خواهد کرد. این منطقه با رشته‌کوه زاگرس، مرتع‌ها، چمن‌زارها، آبشارها و رودخانه‌های خروشان تمامی نیاز روحی افراد برای سفر کردن و دیدن مناطق زیبای طبیعی را در خود دارد. لرستان منطقه‌ای چهارفصل است که در هر فصلی از سال به آن سفر کنید زیبایی‌های طبیعت را با بیشترین میزان در آنجا خواهید دید.

برخی از توریست‌ها حتی به این منطقه سرزمین آبشارها نیز می‌گویند؛ چرا که این استان سومین استان پربارش کشور بعد از گیلان و مازندران است که این بارش‌های الهی به‌صورت آبشارهای کوچک و بزرگ در جای‌جای کوه‌های این منطقه دلربایی می‌کند.

پیشنهاد ما برای سفر به این منطقه خرید بلیت قطار گردشگری است؛ چرا که این قطار در 12 ایستگاه 12 جاذبه طبیعی و تاریخی را به مسافران خود نشان می‌دهد که امکان تجربه آن به‌صورت عادی و در یک روز وجود ندارد.

 

قطار گردشگری لرستان و تجربه دیدن برخی مناطق بکر طبیعی این استان

تور لرستان با قطار از چه ایستگاهی می‌گذرد؟

مسیر ریلی این تور مسافری 75 کیلومتر است که با گذر از 12 ایستگاه خاطره‌ای دل‌انگیز برای مسافران به یادگار می‌گذارد. ایستگاه‌های این سفر ریلی به ترتیب شامل ایستگاه نورآباد، ایستگاه دربند، ایستگاه دورود، چم چیت، آبشار عیدانه، بیشه، 501 یا آب شباندر، 503، سپیددشت، چم سنگر، کشور و ایستگاه 538 است که در این ایستگاه مسیر برگشت به ایستگاه اراک را از سر می‌گیرد.

ایستگاه نورآباد: ایستگاه نورآباد در فاصله 30 کیلومتری جنوب غربی اراک قرار دارد که به‌عنوان مرتفع‌ترین ایستگاه ایران به‌حساب می‌آید. قطار گردشگری در این ایستگاه 5 دقیقه توقف خواهد داشت که مسافرانی که قصد اقامه نماز را دارند از نماز خود جا نمانند.

ایستگاه دربند: روستای دربند در 15 کیلومتری شهرستان ازنا قرار دارد. در این روستا ایستگاه راه‌آهن قدیمی وجود دارد که به دلیل هم آهنگی و احترام مردم به طبیعت در این منطقه می‌توانید لانه‌هایی از لک‌لک‌های مهاجر را بر بام این ایستگاه قدیمی ببینید. در طی مسیر و رسیدن به این ایستگاه مرتع‌های زیبایی را خواهید دید که یکی از آن‌ها بیدستان‌های معروف این روستا است. قطار در این ایستگاه توقف کوتاه 15 دقیقه‌ای خواهد داشت.

ایستگاه دورود: این ایستگاه تاریخی در سال 1317 احداث‌شده است و مشخصه دیدنی آن درخت‌های درهم‌تنیده این ایستگاه زیبا است. با ورود قطار به این ایستگاه به نظرتان می‌رسد که سوار بر قطار رؤیایی وارد فضایی سرسبز و پارک گونه شده‌اید. قطار در این ایستگاه نیز توقف کوتاه 10 دقیقه‌ای دارد.

 

بازدید از ایستگاه دورود با قطار گردشگری لرستان

 

ایستگاه چم چیت: مسافران در حد فاصله ایستگاه دربند و چم چیت صبحانه خود را میل کرده و با رسیدن به ایستگاه چم چیت تور لرستان با قطار به‌صورت واقعی شروع می‌شود. در این ایستگاه مسافران به دو گروه تقسیم می‌شوند و با استفاده از ماشین به دو منطقه دیدنی "آبشار آبگرمه" و "تالاب ازگن" می‌روند. پیشنهاد می‌شود که حتماً در زمان بازدید از این دو منطقه مخصوصاً تالاب ازگن عکس‌های یادگاری بگیرید. شاید بتوانید در عکس‌هایتان تصاویری از اسب‌های وحشی منطقه که برای آب خوردن به تالاب آمده‌اند را بگیرید. این مناطق بکر به‌ دور از سروصدای شهری و در آرامشی خارق‌العاده فرصتی را برای لذت بردن از طبیعت به شما می‌دهد. توقف قطار در این ایستگاه 2 ساعته است و پس‌ از آن سفر را ادامه می‌دهید.

 

امکان دیدن آبشارآبگرمه یا چم چیت آبشاری قطره‌ای در سفر با قطار گردشگری لرستان

ایستگاه آبشار عیدانه: بعد از گذر از ایستگاه چم چیت قطار به ایستگاه آبشار عیدانه می‌رسد که در این ایستگاه توقفی کوتاه و 5 دقیقه‌ای دارد که مسافران در قطار می‌توانند آبشار عیدانه را ببینند. این آبشار به‌صورت دیواره‌ای و در دیواره کوه جریان دارد و تصاویر زیبایی را برای مسافران خلق می‌کند که در ادامه زیر ریل‌های قطار به جریان خود ادامه می‌دهد.

ایستگاه بیشه: بعد از گذر از آبشار عیدانه وارد طولانی‌ترین تونل این مسیر ریلی خواهید شد که تصاویر بی‌ نظیری را به مسافران قطار نشان می‌دهد به صورتی که مایل نیستند لحظه چشم از دیواره پنجره‌ای تونل برگیرند. در ادامه قطار به ایستگاه بیشه می‌رسد. از هر گردشگر داخلی و خارجی که تجربه سفر به استان لرستان را داشته است که بپرسید یکی از زیباترین مناطق این استان را آبشار بیشه معرفی می‌کند.

در زمان توقف دوساعته مسافران به‌صرف ناهار، اقامه نماز و بازدید از یکی از زیباترین آبشارهای ایران یعنی آبشار بیشه می‌پردازند. رودخانه زیبای سزار نیز از این منطقه می‌گذرد که در حین بازدید از جنگل‌های زیبای بلوط این منطقه مسافران می‌توانند از دیدن زیبایی‌های این رودخانه نیز بهره ببرند.

 

لذت دیدن آبشار بیشه در سفر با قطار گردشگری لرستان

 

ایستگاه 501 یا آب شباندر: در برخی موارد قطار در این ایستگاه برای صرف ناهار و نماز می‌ایستد و در دیگر موارد توقف قطار برای صرف ناهار همان ایستگاه بیشه است. این ایستگاه نیز جاذبه‌های دیداری فوق‌العاده‌ای دارد.

ایستگاه 503: پس از گذشتن از ایستگاه آب شباندر به ایستگاه 503 می‌رسیم که با توقف کوتاه 5 دقیقه‌ای به مسیر ادامه می‌دهیم.

ایستگاه سپیددشت: این بخش از مسیر با گذشتن از راه‌های پرپیچ‌وخم و دیدن مناطق رودخانه‌ای و سرسبز ادامه پیدا می‌کند. دلیل نام‌گذاری این منطقه رنگ دشت‌ها نیست بلکه درگذشته به هم پیچ‌وخم "پید" گفته می‌شد و برای رسیدن به این مرتع باید از 3 پیچ می‌گذشتند که به آن سپیددشت می‌گویند.

ایستگاه چم سنگر و کشور: یکی از دلایلی که برخی افراد سفر با قطار گردشگری لرستان را انتخاب می‌کنند رفتن به آب گرم گوگردی ایستگاه کشور است. قطار در این ایستگاه توقف می‌کند که مسافران برای بازدید از آب گرم گوگردی بکر این منطقه بروند. لذت دیدن مناظر طبیعی با هیچ متن و توصیفی قابل قیاس نیست پیشنهاد می‌کنیم حتماً این تور لرستان با قطار تجربه کنید. قطار بعد از سوار شدن مسافران در این ایستگاه مسیر بازگشت را از سر می‌گیرد.

ایستگاه 538: درست است که قطار مسیر برگشت را در پیش‌گرفته، اما این بدان معنا نیست که سفر تمام‌ شده بلکه با رسیدن به ایستگاه 538 می‌توانید صخره باستانی پرندگان را از پنجره قطار ببینید و پرندگانی که گاه‌ و بیگاه بر فراز آسمان صاف این منطقه به پرواز درمی‌آیند.

 

دیدن صخره باستانی پرندگان با سفر با قطار گردشگری لرستان

ایستگاه پل آب مامون: با رسیدن به این منطقه قطار برای مسافرانی که می‌خواهند در اکو کمپ و سیاه‌چادرهای آب مامون به سیاحت بپردازند توقف می‌کند. افراد بومی منطقه از مسافران با چای زغالی و سوغات این دیار پذیرایی می‌کنند. شام مسافران در میانه مسیر سرو می‌شود و قطار به سمت ایستگاه اولیه خود یعنی اراک ادامه مسیر می‌دهد. طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده قطار در ساعت 22 به مقصد اراک خواهد رسید و این سفر هیجان انگیز نیز پایان میابد.

 

نمایش ایستگاه‌های قطار گردشگری لرستان

 

جمع‌بندی

سفر با قطار همیشه هیجان‌انگیز و جذاب بوده است. یکی از روش‌های جدید مسافرت تجربه سفر با قطارهای گردشگری است. در این به‌صورت جامع سفر با قطار گردشگری لرستان را برایتان توصیف کردیم. شما می‌توانید این سفر هیجان‌انگیز را در هر فصلی تجربه کنید.

 

تیم تحریریه تورآسو
ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت گردشگری داشته باشیم.
پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

سلام، چه کمکی از دست ما ساخته است؟

واتس‌اپ پاسخگو هستیم
Close and go back to page